Wintertenen ontstaan door grote temperatuursverschillen en een slechte doorbloeding van de tenen. (Je kunt ook winterhanden hebben). Door kou koelen je tenen sterk af. Het bloed trekt weg uit je tenen. Wanneer je weer opwarmt stroomt warm bloed naar je tenen toe. Bij wintertenen gaan de kleine bloedvaten in je tenen niet goed open, waardoor stuwing van het bloed ontstaat. Je tenen worden hierdoor dik en rood (tot paars), voelen warm aan en gaan jeuken. Dit kan uitmonden in pijn. Door de zwelling en irritatie gaat de huid van je tenen sneller kapot en kunnen je tenen gaan ontsteken.

 

Heb jij last van wintertenen? Begin dan NU in november al met de behandeling!

 

Ga naar de WINTERTENENACTIE

 

10 tips tegen wintertenen:

  1. Masseer je voeten elke dag met vaseline
  2. Neem wisselbaden (warm en koud) door twee teiltjes naast elkaar te zetten met warm water en koud water. Je kunt Keltisch zeezout in het water oplossen (verkrijgbaar bij HEEL FIT) Indien je nog geen wintertenen hebt: eindig met koud water en wrijf je voeten helemaal warm met een ruwe handdoek. Indien je wel wintertenen hebt: eindig dan met warm water en wrijf je voeten zachter droog (de huid gaat sneller kapot). In beide gevallen rond je af door je voeten in te smeren met vaseline.
  3. Gebruik 1 of 2x per dag 10 minuten een infra-rood warmte lamp om de doorbloeding van je voeten te stimuleren.
  4. Zorg voor voldoende beweging/sport om de doorbloeding te stimuleren zoals bijvoorbeeld een cardio-programma (3x per week sporten geeft het beste resultaat)
  5. Houd je voeten warm met warme sokken en laarzen (de populaire UGG laarzen met schapenbont gevoerd kunnen je voeten ook buiten goed warm houden)
  6. Beperk grote temperatuur-verschillen
  7. Zorg dat je voeten ’s nachts in bed niet te warm en niet te koud zijn worden
  8. Smeer je tenen 3x per dag in met FIT sportbalsem om de doorbloeding te bevorderen.Dan zijn er nog wat niet bewezen tips die de moeite van het vermelden waard zijn:
  9. Smeer je tenen vanaf november tot het einde van de kou elke dag in met de schil van een sinaasappel (buitenkant)
  10. plas over je tenen of vang je urine op in een teiltje en laat je voeten daarin weken. Smeer je voeten na afloop wel in met vaseline. Doe dit niet als je wondjes of blaasjes op je tenen hebt. Urine is zout en reinigt wonden daardoor heel goed, maar het brandt wel.Heb jij al last van wintertenen? Dan kan het prettig zijn om slippers te dragen of op sokken te lopen zodat je geen pijn krijgt van je schoenen. Let hierbij op dat je voeten niet koud worden.

Heb jij ervaring met wintertenen of met één van de bovenstaande tips? Deel je ervaring dan hieronder.